UCAPAN RAYA TUAN PENGARAH AMBILAN JULAI DI BUKA ALASAN...ALASAN...ALASAN STAF KKLJ BERAYA SALAM PERPISAHAN JOM LIKE FACEBOOK PAGE

Thursday, July 23, 2015

MENDARAB NOMBOR DI BAWAH 10

Betul ke subjek matematik susah!!!

KJ paling suka subjek matematik. Ini pun selepas cikgu matematik KJ pernah memberitahu KJ dulu,

“Di antara subjek Bahasa Malaysia dan Matematik…. Subjek Matematik Paling senang, sama ada anda jawab betul atau salah..jika jawab semua betul, dapatlah A…jika semua salah dapat lah F….tidak macam Bahasa Malaysia, markah subjektif bergantung kepada Cikgu.. Jadi anda tidak tahu markah terus selepas menjawabnya”

KJ mungkin beruntung diajar oleh cikgu-cikgu yang kreatif. Jadi memang subjek matematik adalah subjek kegemaran KJ di sekolah dulu.

Jadi di sini KJ hendak kongsi satu kaedah matematik yang di ajar oleh cikgu KJ dulu…Bagi mendarab nombor di bawah 10. Dulu zaman sekolah KJ hafal sifir 1,2,4,5, dan 10 sahaja. Sebab itu je sifir-sifir yang mudah.

Cuba dapatkan jawapan 7 darab 8. Bagi adik-adik yang tidak menghafal sifir, ini adalah satu soalan yang susah. Pasti peluh jantan menitik apabila ditanya di dalam kelas oleh cikgu


 Tetapi, cikgu KJ ada mengajar cara yang agak mudah tapi perlu banyak latihan.

Pertama, lihat pada nombor 7 terlebih dahulu. berapa banyak lagi untuk menjadi nombor 10 (nombor rujukan kita)? Jawapannya ialah 3.

Sekarang lihat pula nombor 8, berapa banyak lagi untuk menjadi nombor 10? Jawapannya ialah 2.

Tulis jawapan ini di dalam bulatan di bawah nombor tadi.


 Kemudian tolak secara pepenjuru, pilih satu persamaan sama ada 8 – 3 atau 7 -2, kedua-duanya akan memberi jawapan yang sama iaitu 5. Kemudian darab dengan nombor rujukan kita tadi iaitu 10. Maka menghasilkan 50


Bagi mendapatkan jawapan akhir, nombor tersebut (50) perlu ditambahkan dengan hasil darab nombor di dalam bulatan (3 x 2) yang akan menghasilkan jawapan 6, Maka jawapan bagi soalan 7 darab 8 adalah 56.

Biasanya sifir-sifir yang bernombor kecil ini seperti 2 dan 3, adik-adik mesti sudah hafal. Bagaimana pula dengan nombor yang lebih besar dari 10? Itu akan KJ terangkan dalam entri akan datang. Jadi (suka )like, kongsi (share) dan ikut (follow) blog ini atau facebook KJ untuk mengetahui entri terbaru.


No comments:

Post a Comment